Skip to main content


1.1         Anvendelse. Almindelige salgs- og leveringsbetingelser (”Betingelserne”) gælder for alle aftaler om AI Konsulenternes,
CVR-nummer 44086751, (”Virksomheden”) salg og levering af ydelser til erhvervskunder, (”kunden”).

2.     Aftalegrundlag

2.1 Aftalegrundlag. Betingelserne udgør sammen med Virksomhedens tilbud og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om Virksomhedens salg og levering af ydelser til kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Virksomheden udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.

2.2 Ændringer og tillæg. Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.

2.3 Juridisk status. Kunden skal straks give medkontrahenten underretning, hvis parten ændrer status som juridisk person, tages under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller frivillig likvidation.

3.     Pris og betaling

3.1 Pris. Prisen for ydelser følger AI Konsulenternes gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Virksomheden bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser er eksklusive moms.

4.2 Betaling. Kunden skal betale alle fakturaer for ydelser senest [Netto 8 dage] efter sendt faktura, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.

4.     Forsinket betaling

4.1 Rente. Hvis kunden undlader at betale en faktura for ydelser rettidigt af årsager, som Virksomheden er uden ansvar for, har Virksomheden ret til rente af det forfaldne beløb på 1 % pr. måned fra forfaldstid og til betaling sker.

4.2 Ophævelse. Hvis kunden undlader at betale en forfalden faktura for ydelser senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Virksomheden, har Virksomheden ud over rente efter pkt. 4.1 ret til at: (i) ophæve salget af de ydelser, som forsinkelsen vedrører, (ii) ophæve salget af ydelser, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.

5.     Tilbud, ordrer og ordrebekræftelser

5.1 Tilbud. Virksomhedens tilbud er gældende i 10 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Virksomheden i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Virksomheden, medmindre Virksomheden meddeler kunden andet.

5.2 Ordrer. Kunden skal sende ordrer på ydelser til Virksomheden skriftligt. En ordre skal indeholde følgende oplysninger for hver ordret ydelse: (i) Ordrenummer, (ii) Varenummer, (iii) Varebeskrivelse, (iv) Mængde, (v) Pris, (vi) Betalingsbetingelser, (vii) Leveringsdato, (viii) Leveringsadresse, og (ix) Leveringsbetingelser.

5.3 Ordrebekræftelser. Virksomheden tilstræber at sende bekræftelse eller afslag af en ordre på ydelser til kunden skriftligt senest [30] arbejdsdage efter modtagelse af ordren. Bekræftelser og afslag af ordrer skal være skriftlige for at binde Virksomheden.

5.4 Ændring af ordrer. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på tilknyttede ydelser uden Virksomhedens skriftlige accept.

5.5 Uoverensstemmende vilkår. Hvis Virksomhedens bekræftelse af en ordre på ydelser ikke stemmer overens med kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal kunden meddele det til Virksomheden skriftligt senest [10] arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsen.

6.     Levering

6.1 Leveringsbetingelse. AI Konsulenterne vil bestræbe sig på at opfylde eventuelle tidsfrister, men kan ikke holdes ansvarlige for forsinkelser uden for deres kontrol.

6.2 Leveringstid. Virksomheden leverer alle solgte ydelser til den tid, der fremgår af Virksomhedens ordrebekræftelse. Virksomheden har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet.

6.3 Undersøgelse. Kunden skal undersøge alle ydelser ved leveringen. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende.

7.     Ansvar

7.1 Ansvar. Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget.

7.2 Produktansvar. Virksomheden er ansvarlig for produktansvar med hensyn til leverede ydelser, i det omfang et sådant ansvar følger af ufravigelig lovgivning. Kunden skal skadesløsholde Virksomheden, i det omfang Virksomheden måtte ifalde produktansvar herudover.

7.3 Virksomhedens ansvar er begrænset til maksimalt det fakturerede og betalte honorar for den pågældende opgave (eksklusive moms), dog maksimalt DKK 20.000. En klient kan højst modtage DKK 5.000 i erstatning for samtlige krav, som klienten har rejst inden for det samme eller det umiddelbart efterfølgende kalenderår. Beløbsgrænserne kan hæves, hvilket dog altid forudsætter en forudgående skriftlig aftale herom mellem os og klienten. 

7.4 Virksomhedens ansvar omfatter ikke erstatningsansvar for indirekte tab eller følgetab, herunder driftstab, tidstab, datatab, godtgørelse, konventionalbod, avancetab, mistet fortjeneste, tab af eller skade på goodwill mv., uanset om sådanne tab kunne forudses, eller om vi var orienteret om muligheden for sådanne tab.

7.5 Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Virksomhedens kontrol, og som Virksomheden ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.

7.6 Hvis klienten er erhvervsdrivende, forældes et eventuelt erstatningskrav imod os 12 måneder, efter klienten bliver bekendt med, eller burde være blevet bekendt med, de omstændigheder, som begrunder et krav.

8.Immaterielle rettigheder

8.1 Ejendomsret. Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder vedrørende ydelser, herunder patenter, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører Virksomheden.

8.2 Krænkelse. Hvis leverede ydelser krænker tredjeparts immaterielle rettigheder, skal Virksomheden for egen regning: (i) sikre kunden ret til at fortsætte med at bruge de krænkende ydelser, (ii) ændre de krænkende ydelser så de ikke længere krænker, (iii) erstatte de krænkende ydelser med nogle, der ikke krænker, eller (iv) tilbagekøbe de krænkende ydelser til den oprindelige nettokøbspris med fradrag af [tal] % pr. år siden leveringen. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af ydelsers krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder.

9.Fortrolighed

9.1 Videregivelse og brug. Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge Virksomhedens erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.

9.2 Beskyttelse. Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Virksomhedens fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 11.1. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.

9.3 Varighed. Kundens forpligtelser efter pkt. 11.1-11.2 gælder under parternes samhandel og uden tidsbegrænsning efter samhandlens ophør uanset årsagen til ophøret.

10. Behandling af personhenførbare oplysninger

10.1 Behandling. Virksomheden behandler personoplysninger under behørig iagttagelse af databeskyttelsesforordningen og -loven. Oplysninger om Kundens navn, e-mail, telefonnummer, mv. benyttes alene i forbindelse med Kundens bestilling, kommunikation med Kunden og nyhedsbreve.

10.2 Den registreredes rettigheder. Virksomheden efterlever de registreredes rettigheder (bla. ret til indsigt, berigtigelse, sletning, begrænsning af behandling, indsigelse, dataportabilitet, klage og ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering).

10.3 Opbevaring og videregivelse. Virksomheden opbevarer oplysningerne så længe, det er nødvendigt for det formål, hvortil oplysningerne behandles. Virksomheden hverken videregiver, sælger eller på anden måde overdrager oplysninger til tredjemand, medmindre Kunden har givet accept.

11. Lovvalg og værneting

11.1 Enhver tvist mellem en os og en klient skal løses i overensstemmelse med dansk ret, og en tvist skal afgøres ved Retten i Aarhus i første instans.

12. Opsigelse 12.1 Opsigelsesvarsel. Aftalen kan af begge parter opsiges med skriftligt varsel gældende fra udgangen af indeværende måned plus en måned. Opsigelse skal fremsendes skriftligt til den anden part. 12.2 Gældende for igangværende ydelser. Opsigelse påvirker ikke allerede indgåede aftaler om ydelser, som vil fortsætte indtil de er afsluttet i henhold til det oprindeligt aftalte.